Używamy cookies, aby ułatwić korzystanie z Portalu. Możesz określić warunki przechowywania, dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dowiedz się więcej.
strona główna Strona główna | Nowości | Promocje | Zapowiedzi Twoje konto | Zarejestruj | Schowek | Kontakt | Pomoc
mapa działów
Szukaj: szukanie zaawansowane
Koszyk
Książki \ Programowanie \ C#

Czysty kod w C#. Techniki refaktoryzacji i najlepsze praktyki Język: 1

978-83-283-7725-7

Cena Brutto: 89.00

Cena netto: 84.76

Ilość:
Wersja: Drukowana
Autor Jason Alls
Liczba_stron 440
Wydawnictwo Helion
Oprawa miękka
Data_Wydania 2021-06-29

Język C# cechują dojrzałość, prostota i nowoczesność. Służy on do wielu celów: do tworzenia aplikacji sieciowych, aplikacji działających w chmurze, oprogramowania dla urządzeń mobilnych i internetu rzeczy. Choć pozwala na pisanie kodu bezpiecznego, przejrzystego, wydajnego i prostego w konserwacji, zdarzają się przypadki, gdy jest on tak fatalnej jakości, że uzyskanie właściwej skalowalności i wydajności oprogramowania staje się niemożliwe. W takim wypadku trzeba zidentyfikować i rozwiązać problemy występujące w kodzie. Nie jest to łatwe zadanie.


Dzięki tej książce zrozumiesz znaczenie standardów kodowania, zasad i metodologii. Dowiesz się, czemu służą przeglądy kodu oraz jak przyczyniają się do jego poprawiania oraz zapewnienia zgodności z uznanymi standardami. Opisano tu także testy jednostkowe, zagadnienia związane z techniką TDD oraz rozwiązywaniem zadań przekrojowych. Zaprezentowano dobre praktyki programowania obiektów, struktur danych, obsługiwania wyjątków oraz innych aspektów pisania programów w języku C#. Poszczególne zagadnienia zilustrowano licznymi przykładami działającego kodu C# oraz wyczerpującymi wyjaśnieniami w postaci procedur krok po kroku.

W książce między innymi:

  • dobre praktyki pisania kodu w C#
  • implementacja metodologii fail-pass-refactor dla kodu w C#
  • wzorce projektowe i ich stosowanie
  • rozpoznawanie kodu złej jakości
  • zabezpieczanie interfejsów API i usługa Azure Key Vault
  • wykorzystywanie narzędzi do profilowania i refaktoryzacji

C#. Sekret sukcesu tkwi w czystym i najbardziej przejrzystym kodzie

O autorze 13

O recenzencie 15

Przedmowa 17

Rozdział 1. Standardy i zasady kodowania w języku C# 23

  • Wymagania techniczne 24
  • Dobry kod kontra zły kod 24
    • Zły kod 25
    • Dobry kod 39
  • Potrzeba stosowania standardów kodowania, zasad i metodologii 44
    • Standardy kodowania 44
    • Zasady kodowania 45
    • Metodologie kodowania 45
    • Konwencje kodowania 46
    • Modułowość 46
    • KISS 47
    • YAGNI 47
    • DRY 48
    • SOLID 48
    • Brzytwa Ockhama 49
  • Podsumowanie 49
  • Pytania 50
  • Dalsza lektura 50

Rozdział 2. Przeglądy kodu - procedura i znaczenie 51

  • Procedura przeglądu kodu 52
  • Przygotowanie kodu do przeglądu 52
  • Kierowanie przeglądem kodu 54
    • Wydawanie żądania ściągnięcia 55
    • Odpowiadanie na żądanie ściągnięcia 58
    • Wpływ komentarzy udzielanych podczas przeglądu kodu na programistów przekazujących kod do przeglądu 59
  • Co należy przejrzeć? 62
    • Obowiązujące w firmie wytyczne dotyczące kodowania oraz wymagania biznesowe 62
    • Konwencje nazewnictwa 63
    • Formatowanie 63
    • Testowanie 64
    • Wytyczne dotyczące architektury i wzorce projektowe 65
    • Wydajność i bezpieczeństwo 66
  • Kiedy przesłać kod do przeglądu? 67
  • Komentowanie przeglądanego kodu i udzielanie odpowiedzi na uwagi 68
    • Komentowanie recenzowanego kodu 69
    • Odpowiadanie na komentarze recenzenta 70
  • Podsumowanie 71
  • Pytania 71
  • Dalsza lektura 72

Rozdział 3. Klasy, obiekty i struktury danych 73

  • Wymagania techniczne 74
  • Organizowanie klas 74
  • Klasa powinna mieć tylko jedną odpowiedzialność 76
  • Wprowadzanie w klasach komentarzy w celu generowania dokumentacji 78
  • Spójność i sprzężenia 81
    • Przykład ścisłego sprzężenia 81
    • Przykład luźnego sprzężenia 82
    • Przykład kodu o niskiej spójności 84
    • Przykład kodu o wysokiej spójności 84
  • Projektowanie z myślą o zmianach 85
    • Programowanie na bazie interfejsów 86
    • Wstrzykiwanie zależności i odwracanie sterowania 88
    • Przykład mechanizmu DI 89
    • Przykład IoC 91
  • Prawo Demeter 92
    • Przykłady stosowania i łamania prawa Demeter 92
  • Niemutowalne obiekty i struktury danych 94
    • Przykład niemutowalnego typu 94
  • Obiekty powinny ukrywać dane i eksponować metody 95
    • Przykład hermetyzacji 96
  • Struktury danych powinny eksponować dane i nie powinny mieć metod 96
    • Przykład struktury danych 97
  • Podsumowanie 97
  • Pytania 98
  • Dalsza lektura 99

Rozdział 4. Pisanie czystych funkcji 101

  • Podstawy programowania funkcyjnego 102
  • Pisanie krótkich metod 105
    • Wcięcia w kodzie 107
  • Unikanie powielania kodu 108
  • Unikanie zbyt dużej liczby parametrów 109
    • Implementacja reguły SRP 110
  • Podsumowanie 115
  • Pytania 115
  • Dalsza lektura 116

Rozdział 5. Obsługa wyjątków 117

  • Wyjątki sprawdzane i niesprawdzane 118
  • Unikanie wyjątków NullReferenceException 121
  • Wyjątki dotyczące reguł biznesowych 124
    • Przykład 1. - obsługa warunków za pomocą wyjątków opisujących reguły biznesowe 127
    • Przykład 2. - obsługa warunków z wykorzystaniem normalnego przepływu programu 128
  • Przekazywanie sensownych informacji za pomocą wyjątków 130
  • Budowanie niestandardowych wyjątków 131
  • Podsumowanie 134
  • Pytania 134
  • Dalsza lektura 135

Rozdział 6. Testy jednostkowe 137

  • Wymagania techniczne 138
  • Znaczenie dobrego testu 138
  • Narzędzia testowe 143
    • MSTest 144
    • NUnit 151
    • Moq 157
  • SpecFlow 162
  • Praktyka metodologii TDD - test nie przechodzi, test przechodzi i refaktoryzacja 166
  • Usuwanie nadmiarowych testów, komentarzy i martwego kodu 172
  • Podsumowanie 173
  • Pytania 174
  • Dalsza lektura 174

Rozdział 7. Testowanie systemu "od końca do końca" 175

  • Testowanie E2E 175
    • Moduł logowania (podsystem) 177
    • Moduł administratora (podsystem) 180
    • Moduł sprawdzianów (podsystem) 182
    • Testowanie E2E trójmodułowego systemu 183
  • Fabryki 186
  • Wstrzykiwanie zależności 193
  • Modularyzacja 198
  • Podsumowanie 200
  • Pytania 201
  • Dalsza lektura 201

Rozdział 8. Wątki i współbieżność 203

  • Cykl życia wątku 204
  • Dodawanie parametrów wątku 205
  • Korzystanie z puli wątków 207
    • Biblioteka TPL 207
    • ThreadPool.QueueUserWorkItem() 210
  • Korzystanie z muteksów dla wątków synchronicznych 210
  • Praca z wątkami równoległymi z wykorzystaniem semaforów 212
  • Ograniczanie liczby procesorów i wątków w puli wątków 215
  • Zapobieganie zakleszczeniom 216
    • Przykład zakleszczenia 217
  • Zapobieganie wyścigom 221
  • Statyczne konstruktory i metody 224
    • Dodawanie statycznych konstruktorów do kodu 225
    • Dodawanie metod statycznych 226
  • Mutowalność, niemutowalność i bezpieczeństwo wątków 229
    • Pisanie kodu, który jest mutowalny, ale nie jest bezpieczny w kontekście wątków 230
    • Pisanie kodu, który jest niemutowalny i bezpieczny w kontekście wątków 232
    • Bezpieczeństwo wątków 233
  • Zależności metod zsynchronizowanych 237
  • Korzystanie z klasy Interlocked 238
  • Ogólne zalecenia 241
  • Podsumowanie 242
  • Pytania 243
  • Dalsza lektura 243

Rozdział 9. Projektowanie i tworzenie API 245

  • Wymagania techniczne 246
  • Czym jest API? 246
  • Proxy interfejsów API 248
  • Wytyczne projektowe dla interfejsów API 249
    • Dobrze zdefiniowane granice oprogramowania 252
    • Znaczenie dobrej jakości dokumentacji interfejsu API 255
    • Przekazywanie niemutowalnych struktur zamiast mutowalnych obiektów 257
    • Testowanie zewnętrznych API 260
    • Testowanie własnych API 261
  • Projektowanie API za pomocą RAML 264
    • Instalacja oprogramowania Atom i API Workbench firmy MuleSoft 264
    • Tworzenie projektu 265
    • Generowanie API w języku C# na podstawie niezależnej od języka specyfikacji w języku RAML 268
  • Podsumowanie 272
  • Pytania 272
  • Dalsza lektura 273

Rozdział 10. Zabezpieczanie API za pomocą kluczy API i usługi Azure Key Vault 275

  • Wymagania techniczne 276
  • Projekt API - kalendarz dywidend 276
  • Dostęp do Morningstar API 277
    • Przechowywanie klucza Morningstar API w Azure Key Vault 278
  • Tworzenie w Azure aplikacji webowej ASP.NET Core kalendarza dywidend 280
    • Publikowanie aplikacji webowej 281
  • Korzystanie z klucza API do zabezpieczenia interfejsu API kalendarza dywidend 286
    • Konfigurowanie repozytorium 286
    • Konfiguracja uwierzytelniania i autoryzacji 288
  • Testowanie zabezpieczeń z wykorzystaniem klucza API 295
  • Dodanie kodu kalendarza dywidend 297
  • Ustawianie przepustowości interfejsu API 304
  • Podsumowanie 308
  • Pytania 308
  • Dalsza lektura 309

Rozdział 11. Rozwiązywanie problemów przekrojowych 311

  • Wymagania techniczne 312
  • Wzorzec projektowy Dekorator 312
  • Wzorzec projektowy Proxy 315
  • AOP z wykorzystaniem PostSharp 317
    • Rozszerzanie frameworka aspektów 318
    • Rozszerzanie frameworka architektury 320
  • Biblioteka wielokrotnego użytku do obsługi przekrojowych problemów w projekcie 321
    • Buforowanie 321
    • Rejestrowanie w plikach 323
    • Logowanie 324
    • Obsługa wyjątków 325
    • Zabezpieczenia 326
    • Walidacja parametrów 329
    • Obsługa transakcji 334
    • Obsługa puli zasobów 334
    • Obsługa ustawień konfiguracji 335
    • Oprzyrządowanie 336
  • Podsumowanie 336
  • Pytania 337
  • Dalsza lektura 337

Rozdział 12. Narzędzia do poprawy jakości kodu 339

  • Wymagania techniczne 340
  • Definicja dobrej jakości kodu 340
  • Porządkowanie kodu i obliczanie jego metryk 342
  • Wykonywanie analizy kodu 345
  • Korzystanie z narzędzia Quick Action 347
  • Korzystanie z narzędzia JetBrains dotTrace 348
  • Korzystanie z narzędzia JetBrains ReSharper 352
  • Korzystanie z narzędzia Telerik JustDecompile 361
  • Podsumowanie 362
  • Pytania 363
  • Dalsza lektura 363

Rozdział 13. Refaktoryzacja kodu C# - identyfikacja zapachów kodu 365

  • Wymagania techniczne 366
  • Zapachy kodu na poziomie aplikacji 366
    • Ślepota danych typu Boolean 366
    • Eksplozja kombinatoryczna 368
    • Wymyślna złożoność 369
    • Kępy danych 370
    • Komentarze-dezodoranty 370
    • Powielony kod 370
    • Utracony zamiar 371
    • Mutacje zmiennych 371
    • Rozwiązanie-dziwak 373
    • Chirurgia strzelby 375
    • Rozrzucanie rozwiązań 377
    • Niekontrolowane skutki uboczne 377
  • Zapachy kodu na poziomie klasy 378
    • Złożoność cyklomatyczna 378
    • Rozbieżna zmiana 382
    • Rzutowanie w dół 382
    • Nadmierne używanie literałów 382
    • Zazdrość o kod 383
    • Nieodpowiednia intymność 384
    • Nieprzyzwoite obnażanie 384
    • Rozbudowana klasa (obiekt-Bóg) 385
    • Klasa leniwa 385
    • Klasa-pośrednik 386
    • Klasa osierocona złożona z samych zmiennych i stałych 386
    • Obsesja na punkcie prymitywów 386
    • Odrzucony spadek 386
    • Spekulatywna ogólność 387
    • Stwierdzaj, nie pytaj 387
    • Tymczasowe pola 387
  • Zapachy na poziomie metod 387
    • Metoda "czarna owca" 387
    • Złożoność cyklomatyczna 388
    • Wymyślna złożoność 388
    • Martwy kod 388
    • Zbyt duża ilość zwracanych danych 388
    • Zazdrość o kod 388
    • Rozmiar identyfikatora 389
    • Nieodpowiednia intymność 389
    • Długie wiersze kodu (wiersze-Bogowie) 389
    • Leniwe metody 389
    • Długie metody (metody-Bogowie) 389
    • Długa lista parametrów 390
    • Łańcuchy komunikatów 390
    • Metoda-pośrednik 390
    • Rozwiązanie-dziwak 390
    • Spekulatywna ogólność 390
  • Podsumowanie 391
  • Pytania 391
  • Dalsza lektura 393

Rozdział 14. Refaktoryzacja kodu C# - Implementacja wzorców projektowych 395

  • Wymagania techniczne 396
  • Implementacja kreacyjnych wzorców projektowych 396
    • Implementacja wzorca Singleton 397
    • Implementacja wzorca Metoda wytwórcza 398
    • Implementacja wzorca projektowego Fabryka abstrakcyjna 399
    • Implementacja wzorca Prototyp 402
    • Implementacja wzorca projektowego Budowniczy 404
  • Implementacja strukturalnych wzorców projektowych 409
    • Implementacja wzorca projektowego Most 410
    • Implementacja wzorca Kompozyt 412
    • Implementacja wzorca projektowego Fasada 414
    • Implementacja wzorca projektowego Pyłek 416
  • Przegląd behawioralnych wzorców projektowych 419
  • Końcowe wnioski 420
  • Podsumowanie 422
  • Pytania 423
  • Dalsza lektura 423

Odpowiedzi 425

powrót
 
Produkty Podobne
Stwórz grę w Unity, a nauczysz się programowania w C#! Pisanie kodu, które sprawia radość. Wydanie V
Wzorce projektowe w .NET Core 3. Projektowanie zorientowane obiektowo z wykorzystaniem C# i F#
C# 9.0. Leksykon kieszonkowy
C#. Zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami. Wydanie III
Czysty kod w C#. Techniki refaktoryzacji i najlepsze praktyki
C# 8.0. Kompletny przewodnik dla praktyków. Wydanie VII
Asynchroniczność i wielowątkowość w języku C#
C# 8.0 w pigułce
C#. Lekcje programowania. Praktyczna nauka programowania dla platform .NET i .NET Core
Programowanie gier przy użyciu Unity i C#. Podręcznik dla całkiem początkujących
Więcej produktów