Używamy cookies, aby ułatwić korzystanie z Portalu. Możesz określić warunki przechowywania, dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dowiedz się więcej.
strona główna Strona główna | Nowości | Promocje | Zapowiedzi Twoje konto | Zarejestruj | Schowek | Kontakt | Pomoc
mapa działów
Szukaj: szukanie zaawansowane
Koszyk
Książki \ Programowanie

Programowanie w języku Rust. Wydajność i bezpieczeństwo Język: 1

978-83-283-5740-2

Cena Brutto: 99.00

Cena netto: 94.29

Ilość:
Wersja: Drukowana
Autor Jim Blandy, Jason Orendorff
Liczba_stron 576
Wydawnictwo Helion
Oprawa miękka
Data_Wydania 2019-11-05

Programowanie w języku Rust. Wydajność i bezpieczeństwo


Programowanie systemowe zwykle nie interesuje twórców aplikacji. Niemniej warunkiem jej poprawnego działania jest właśnie kod systemowy. Programowanie systemowe zapewnia między innymi działanie systemu operacyjnego, sterowników, systemu plików, kodeków, a także zarządzanie pamięcią czy obsługę sieci. Jako że dotyczy wykorzystania zasobów, każdy szczegół, każdy bajt pamięci operacyjnej i każdy cykl procesora ma znaczenie. Rust - wyjątkowe narzędzie, cenione za szybkość, współbieżność i bezpieczeństwo - sprawi, że tworzenie kodu systemowego będzie łatwiejsze. Jednak tym, którzy dotychczas używali C#, Javy czy Pythona, język ten może się wydawać dość trudny do zrozumienia.


Ta książka jest znakomitym wprowadzeniem do języka Rust, pozwala też rozeznać się w zasadach programowania systemowego. Pokazuje, w jaki sposób zapewnić w kodzie bezpieczeństwo pamięci i wątków oraz sprawić, aby program był wykonywany szybko i bez błędów. Poszczególne zagadnienia zostały przedstawione jasno i przystępnie, a prezentowane koncepcje - zilustrowane licznymi przykładami kodu. Nie zabrakło również wskazówek ułatwiających bezproblemowe tworzenie wydajnego i bezpiecznego kodu. Książka jest przeznaczona przede wszystkim dla programistów systemowych, jednak przyda się także twórcom aplikacji, którym pozwoli zrozumieć zasady rządzące językiem Rust, a w efekcie tworzyć lepszy i łatwiejszy w utrzymaniu kod.


W tej książce między innymi:

  • solidne wprowadzenie do języka Rust
  • podstawowe typy danych, własności i referencje
  • obsługa błędów w języku Rust
  • obsługa wejścia-wyjścia, makra i współbieżność
  • obsługa niebezpiecznego kodu

Rust. Programowanie systemowe. Najlepiej zacząć od podstaw!

Wstęp 15

1. Dlaczego Rust? 19

  • Bezpieczeństwo typów 21

2. Pierwsze spotkanie z Rustem 25

  • Pobranie i instalacja Rusta 25
  • Prosta funkcja 28
  • Pisanie i uruchamianie testów 29
  • Obsługa argumentów wiersza poleceń 30
  • Prosty serwer web 34
  • Programowanie współbieżne 41
    • Czym jest zbiór Mandelbrota? 42
    • Parsowanie argumentów wiersza poleceń 46
    • Odwzorowanie pikseli na liczby zespolone 48
    • Rysowanie zbioru 50
    • Zapis obrazu do pliku 51
    • Program Mandelbrota działający współbieżnie 53
    • Uruchomienie programu 57
    • Przezroczyste bezpieczeństwo 57

3. Typy proste 59

  • Typy maszynowe 62
    • Typy całkowite 62
    • Typy zmiennoprzecinkowe 65
    • Typ logiczny 67
    • Typ znakowy 67
  • Krotki 69
  • Typy wskaźnikowe 71
    • Referencje 71
    • Pudełka 72
    • Wskaźniki niechronione 72
  • Tablice, wektory i podzbiory 72
    • Tablice 73
    • Wektory 74
    • Dodawanie pojedynczych elementów do wektora 77
    • Podzbiory 77
  • Typ String 79
    • Literały łańcuchowe 79
    • Łańcuchy bajtów 80
    • Łańcuchy znaków w pamięci 80
    • Typ String 82
    • Podstawowe cechy typu String 83
    • Inne typy znakowe 83
  • Co dalej? 84

4. Reguła własności 85

  • Reguła własności 87
  • Przeniesienie własności 91
    • Więcej operacji związanych z przeniesieniem własności 96
    • Przeniesienie własności a przepływ sterowania 97
    • Przeniesienie własności a struktury indeksowane 98
  • Typy kopiowalne 100
  • Rc i Arc: własność współdzielona 103

5. Referencje 107

  • Referencje jako wartości 111
    • Referencje Rusta kontra referencje C++ 111
    • Referencje a operacja przypisania 112
    • Referencje do referencji 112
    • Porównywanie referencji 113
    • Referencje nigdy nie są puste 114
    • Referencje do wyrażeń 114
    • Referencje do podzbiorów i zestawów metod 115
  • Bezpieczeństwo referencji 115
    • Referencja do zmiennej lokalnej 115
    • Parametry w postaci referencji 118
    • Referencje jako argumenty 120
    • Referencja jako wartość zwracana 121
    • Struktura zawierająca referencje 122
    • Odrębny cykl życia 124
    • Pomijanie parametrów cyklu życia 125
  • Referencje współdzielone kontra mutowalne 127
  • Walka ze sztormem na morzu obiektów 134

6. Wyrażenia 137

  • Język wyrażeń 137
  • Bloki kodu i średniki 138
  • Deklaracje 140
  • if i match 141
    • if let 143
  • Pętle 144
  • Wyrażenie return 146
  • Analiza przepływu sterowania 146
  • Wywołania funkcji i metod 148
  • Pola i elementy 149
  • Operatory referencji 150
  • Operatory arytmetyczne, bitowe, porównania i logiczne 150
  • Przypisanie 151
  • Rzutowanie typów 152
  • Domknięcia 153
  • Priorytety operatorów 153
  • Co dalej? 156

7. Obsługa błędów 157

  • Błąd panic 157
    • Odwinięcie stosu 158
    • Przerywanie procesu 159
  • Typ Result 160
    • Przechwytywanie błędów 160
    • Alias typu Result 161
    • Wyświetlanie informacji o błędach 162
    • Propagacja błędów 163
    • Jednoczesna obsługa błędów różnych typów 164
    • Błędy, które nie powinny się zdarzyć 166
    • Ignorowanie błędów 167
    • Obsługa błędów w funkcji main() 167
    • Definiowanie własnego typu błędu 168
    • Co daje nam typ Result? 169

8. Paczki i moduły 171

  • Paczki 171
    • Profile budowania 174
  • Moduły 174
    • Umieszczanie modułów w oddzielnych plikach 175
    • Ścieżki i importy 177
    • Standardowe preludium 179
    • Podstawowe składniki modułów 179
  • Zmiana programu w bibliotekę 181
  • Katalog src/bin 183
  • Atrybuty 184
  • Testy i dokumentacja 186
    • Testy integracyjne 188
    • Dokumentacja 189
    • Doc-testy 191
  • Definiowanie zależności 193
    • Wersje 194
    • Cargo.lock 195
  • Publikowanie paczek na stronie crates.io 196
  • Obszary robocze 198
  • Więcej fajnych rzeczy 199

9. Struktury 201

  • Struktury z polami nazywanymi 201
  • Struktury z polami numerowanymi 204
  • Struktury puste 204
  • Reprezentacja struktur w pamięci 205
  • Definiowanie metod w bloku impl 206
  • Struktury generyczne 209
  • Struktury z parametrem cyklu życia 210
  • Dziedziczenie standardowych zestawów metod 211
  • Zmienność wewnętrzna 212

10. Typy wyliczeniowe i wzorce 217

  • Typy wyliczeniowe 218
    • Typy wyliczeniowe zawierające dane 220
    • Typ wyliczeniowy w pamięci 221
    • Większe struktury danych stosujące typy wyliczeniowe 222
    • Generyczne typy wyliczeniowe 223
  • Wzorce 226
    • Literały, zmienne i symbole wieloznaczne 228
    • Wzorce w postaci krotki lub struktury 230
    • Wzorce z referencjami 231
    • Dopasowanie do wielu wartości 233
    • Warunki dodatkowe 234
    • Wzorce @ 235
    • Gdzie używamy wzorców 235
    • Wypełnianie drzewa binarnego 236
  • Podsumowanie 238

11. Zestawy metod (interfejsy) i typy generyczne 239

  • Stosowanie zestawów metod 241
    • Obiekt implementujący zestaw metod 242
    • Struktura obiektu implementującego 243
    • Funkcje generyczne 244
    • Na co się zdecydować? 247
  • Definiowanie i implementacja zestawów metod 249
    • Metody domyślne 250
    • Implementacja zestawów metod dla istniejących już typów 251
    • Zestaw metod a słowo kluczowe Self 252
    • Rozszerzanie zestawu metod (dziedziczenie) 254
    • Metody statyczne 254
  • W pełni kwalifikowana nazwa metody 255
  • Zestawy metod definiujące relacje między typami 257
    • Typy powiązane 257
    • Generyczny zestaw metod (czyli jak działa przeciążanie operatorów) 260
    • Zaprzyjaźnione zestawy metod (czyli jak działa generator liczb pseudolosowych) 261
  • Inżynieria wsteczna ograniczeń 263
  • Wnioski 266

12. Przeciążanie operatorów 267

  • Operatory arytmetyczne i bitowe 268
    • Operatory jednoargumentowe 270
    • Operatory dwuargumentowe 271
    • Operatory przypisania złożonego 272
  • Test równości 273
  • Porównania szeregujące 276
  • Interfejsy Index i IndexMut 278
  • Inne operatory 281

13. Interfejsy narzędziowe 283

  • Drop 284
  • Sized 287
  • Clone 289
  • Copy 290
  • Deref i DerefMut 291
  • Default 294
  • AsRef i AsMut 296
  • Borrow i BorrowMut 297
  • From i Into 299
  • ToOwned 301
  • Borrow i ToOwned w działaniu 302

14. Domknięcia 305

  • Przechwytywanie zmiennych 306
    • Domknięcia, które pożyczają wartość 307
    • Domknięcia, które przejmują własność 308
  • Typy funkcji i domknięć 309
  • Domknięcia a wydajność 311
  • Domknięcia a bezpieczeństwo 313
    • Domknięcia, które zabijają 313
    • FnOnce 314
    • FnMut 315
  • Funkcje zwrotne 317
  • Skuteczne korzystanie z domknięć 320

15. Iteratory 323

  • Iterator i IntoIterator 324
  • Tworzenie iteratorów 326
    • Metody iter i iter_mut 326
    • Implementacje interfejsu IntoIterator 326
    • Metoda drain 328
    • Inne źródła iteratorów 329
  • Adaptery 330
    • map i filter 330
    • filter_map i flat_map 333
    • scan 335
    • take i take_while 335
    • skip i skip_while 336
    • peekable 337
    • fuse 338
    • Iteratory obustronne i rev 339
    • inspect 340
    • chain 341
    • enumerate 341
    • zip 342
    • by_ref 342
    • cloned 344
    • cycle 344
  • Konsumowanie iteratorów 345
    • Proste agregaty: count, sum i product 345
    • max i min 345
    • max_by i min_by 346
    • max_by_key i min_by_key 346
    • Porównywanie sekwencji elementów 347
    • any i all 348
    • position, rposition oraz ExactSizeIterator 348
    • fold 349
    • nth 349
    • last 350
    • find 350
    • Tworzenie kolekcji: collect i FromIterator 350
    • Zestaw metod Extend 352
    • partition 353
  • Implementacja własnych iteratorów 354

16. Kolekcje 359

  • Przegląd kolekcji 360
  • Vec 361
    • Dostęp do elementów 362
    • Iteracja 363
    • Zwiększanie i zmniejszanie wielkości wektora 364
    • Łączenie 367
    • Podział 367
    • Zamiana 369
    • Sortowanie i wyszukiwanie 370
    • Porównywanie podzbiorów 371
    • Elementy losowe 372
    • Reguły zapobiegające konfliktom w czasie iteracji 372
  • VecDeque 373
  • LinkedList 375
  • BinaryHeap 376
  • HashMapi BTreeMap 377
    • Entry 380
    • Iterowanie map 381
  • HashSeti BTreeSet 382
    • Iteracja zbioru 383
    • Kiedy równe wartości są różne 383
    • Operacje dotyczące całego zbioru 383
  • Haszowanie 385
    • Niestandardowe algorytmy haszujące 386
  • Kolekcje standardowe i co dalej? 387

17. Tekst i łańcuchy znaków 389

  • Podstawy Unicode 389
    • ASCII, Latin-1 i Unicode 390
    • UTF-8 390
    • Kierunek tekstu 392
  • Znaki (typ char) 392
    • Klasyfikacja znaków 392
    • Obsługa cyfr 393
    • Zmiana wielkości liter 394
    • Konwersja znaku do i z liczby całkowitej 394
  • Typy String i str 395
    • Tworzenie łańcuchów znaków 396
    • Prosta inspekcja 396
    • Dołączanie i wstawianie tekstu 397
    • Usuwanie tekstu 398
    • Konwencje nazewnicze dotyczące wyszukiwania i iterowania 399
    • Wyszukiwanie tekstu i wzorce 399
    • Wyszukiwanie i zamiana 400
    • Iterowanie tekstu 401
    • Obcinanie 403
    • Zmiana wielkości liter w łańcuchach 403
    • Konwersja tekstu do wartości innego typu 404
    • Konwersja wartości innego typu do tekstu 404
    • Tworzenie referencji innego typu 405
    • Tekst jako UTF-8 406
    • Tworzenie tekstu na podstawie danych UTF-8 406
    • Alokacja warunkowa 407
    • Łańcuchy znaków jako kolekcje generyczne 409
  • Formatowanie wartości 410
    • Formatowanie tekstu 411
    • Formatowanie liczb 412
    • Formatowanie innych typów 414
    • Formatowanie wartości z myślą o debugowaniu 415
    • Formatowanie i debugowanie wskaźników 416
    • Wiązanie argumentów za pomocą indeksu i nazwy 416
    • Dynamiczne definiowanie długości i precyzji 417
    • Formatowanie własnych typów 417
    • Użycie języka formatowania we własnym kodzie 419
  • Wyrażenia regularne 421
    • Podstawowe użycie wyrażeń regularnych 421
    • Wyrażenia regularne w trybie leniwym 422
  • Normalizacja 423
    • Rodzaje normalizacji 424
    • Biblioteka unicode-normalization 425

18. Operacje wejścia/wyjścia 427

  • Obiekty typu reader i writer 428
    • Obiekty typu reader 429
    • Buforowany obiekt typu reader 431
    • Przeglądanie tekstu 432
    • Pobieranie tekstu 434
    • Obiekty typu writer 435
    • Pliki 436
    • Wyszukiwanie 437
    • Inne rodzaje obiektów reader i writer 437
    • Dane binarne, kompresja i serializacja 439
  • Pliki i katalogi 440
    • OsStr i Path 440
    • Metody typów Path i PathBuf 442
    • Funkcje dostępu do systemu plików 443
    • Odczyt zawartości katalogu 444
    • Funkcje bezpośrednio związane z platformą 446
  • Obsługa sieci 447

19. Programowanie współbieżne 451

  • Podział i łączenie wątków 453
    • spawn i join 454
    • Obsługa błędów w różnych wątkach 456
    • Współdzielenie niemutowalnych danych przez różne wątki 457
    • Rayon 459
    • Zbiór Mandelbrota raz jeszcze 461
  • Kanały 463
    • Wysyłanie wartości 464
    • Odczyt wartości 467
    • Uruchomienie potoku 468
    • Cechy kanałów i ich wydajność 470
    • Bezpieczeństwo wątków: Send i Sync 472
    • Współpraca iteratora i kanału 474
    • Potoki i co dalej? 475
  • Stan współdzielony mutowalny 476
    • Czym jest muteks? 476
    • Mutex 478
    • mut i Mutex 480
    • Dlaczego Mutex to nie zawsze dobry pomysł? 480
    • Zakleszczenie (deadlock) 481
    • Zatruty muteks 482
    • Kanały z wieloma nadawcami stosujące muteksy 482
    • Blokady odczytu/zapisu (RwLock) 483
    • Zmienne warunkowe (Condvar) 485
    • Typy atomowe 485
    • Zmienne globalne 487
  • Rust i pisanie programów wielowątkowych 489

20. Makra 491

  • Podstawy 492
    • Rozwijanie makra 493
    • Niezamierzone skutki 495
    • Powtórzenia 496
  • Makra wbudowane 498
  • Debugowanie makr 499
  • Makro json! 500
    • Typy składników 501
    • Makra a rekurencja 504
    • Makra i zestawy metod 505
    • Zakres i higiena 507
    • Import i eksport makr 509
  • Unikanie błędów składniowych w procesie dopasowywania 511
  • macro_rules! i co dalej? 512

21. Kod niebezpieczny 513

  • Dlaczego niebezpieczny? 514
  • Bloki unsafe 515
    • Przykład: skuteczny typ łańcucha znaków ASCII 516
  • Funkcje unsafe 518
  • Kod niebezpieczny czy funkcja niebezpieczna? 520
  • Niezdefiniowane zachowanie 521
  • Zestawy metod unsafe 523
  • Wskaźniki niechronione 525
    • Bezpieczne tworzenie dereferencji wskaźników niechronionych 528
    • Przykład: RefWithFlag 529
    • Wskaźniki dopuszczające wartość pustą 531
    • Rozmiary i rozmieszczanie typów 531
    • Operacje arytmetyczne na wskaźnikach 532
    • Wchodzenie do pamięci i wychodzenie z pamięci 534
    • Przykład: GapBuffer 537
    • Bezpieczeństwo błędów paniki w kodzie niebezpiecznym 543
  • Funkcje obce: wywoływanie kodu C i C++ w środowisku Rusta 544
    • Wyszukiwanie wspólnych reprezentacji danych 544
    • Deklarowanie obcych funkcji i zmiennych 547
    • Korzystanie z funkcji i bibliotek 549
    • Interfejs niechroniony dla biblioteki libgit2 552
    • Interfejs bezpieczny dla biblioteki libgit2 558
  • Podsumowanie 568

Skorowidz 569

powrót
 
Produkty Podobne
Programowanie w języku Rust. Wydajność i bezpieczeństwo
Tworzenie gier komputerowych. Kompendium producenta
Laravel. Wstęp do programowania aplikacji internetowych
Poradnik design thinking, czyli jak wykorzystać myślenie projektowe w biznesie
Data Mining. Eksploracja danych w sieciach społecznościowych. Wydanie III
Programowanie w języku Kotlin. The Big Nerd Ranch Guide
Algorytmy Data Science. Siedmiodniowy przewodnik. Wydanie II
UXUI. Design Zoptymalizowany. Manual Book
UXUI. Design Zoptymalizowany. Workshop Book
Vue.js 2. Wprowadzenie dla profesjonalistów
Więcej produktów